Księga Daniela 1, 1-10
Nr 01-0 (1)
Księga Daniela 1, 1-10
47 x 71,72 (40 x 64,721) cm, deska, technika własna,
2019 sig. GST/Dn/01-0/2019
ŻYCIORYS DANIELA
Daniel z towarzyszami na dworze króla babilońskiego
W trzecim
roku panowania króla judzkiego Jojakima przybył król
babiloński Nabuchodonozor pod Jerozolimę i oblegał ją1.
Pan wydał
w jego ręce króla judzkiego Jojakima oraz część naczyń
domu Bożego, które zabrał do ziemi Szinear do domu swego
boga, umieszczając naczynia w skarbcu swego boga. 2
Król polecił następnie Aszfenazowi, przełożonemu swoich
dworzan, sprowadzić spośród Izraelitów z rodu
królewskiego oraz z możnowładców
młodzieńców bez
jakiejkolwiek skazy, o pięknym wyglądzie, obeznanych z
wszelką mądrością, posiadających wiedzę i obdarzonych
rozumem, zdatnych do służby w królewskim pałacu.
Zamierzał ich nauczyć pisma i języka chaldejskiego.
Król
przydzielił im codzienną porcję potraw królewskich i
wina, które pijał. Mieli być wychowywani przez trzy lata,
by po ich upływie rozpocząć służbę przy królu.
Spośród
synów judzkich byli wśród nich Daniel, Chananiasz,
Miszael i Azariasz.
Nadzorca służby dworskiej
nadał im imiona, Danielowi - Belteszassar, Chananiaszowi
- Szadrak, Miszaelowi - Meszak, Azariaszowi zaś Abed-Nego.
Daniel
powziął postanowienie, by się nie kalać3
potrawami królewskimi ani winem, które [król] pijał.
Poprosił więc nadzorcę służby dworskiej, by nie musiał
się kalać. Bóg
zaś obdarzył Daniela przychylnością i miłosierdziem
nadzorcy służby dworskiej.
Nadzorca służby dworskiej
powiedział do Daniela: «Obawiam się, by mój pan, król,
który przydzielił wam pożywienie i napoje, nie ujrzał,
że wasze twarze są chudsze niż [twarze] młodzieńców w
waszym wieku i byście nie narazili mojej głowy na
niebezpieczeństwo u króla».
-------------------------
-------------------------
[1]
Dn 1, 1 - Autor zestawia dane chronologiczne 2 Krl 24,12 z 2
Krn 36,5-8. Najprawdopodobniej chodzi o zdobycie Jerozolimy
i początek niewoli babilońskiej w r. 597. Wtedy król
babiloński zabrał także znaczną część kosztownych
przedmiotów kultu ze świątyni jerozolimskiej (w. 2).
[2]
Dn 1, 3-7 - Królowi chodziło o wychowanie przyszłych
wiernych wasali. W tym celu otrzymują nowe imiona i mają się
zaprawiać do służby dworskiej.
[3]
Dn 1, 8 - Por. zakaz Prawa w Kpł rozdz. 11 [->Kpł 11,1].